Als je regelmatig een evenement organiseert, dan zul je hoogstwaarschijnlijk al vaak gebruik maken van social media. Maar op welke manier zet je deze kanalen in? Gebruik je het om de kaartverkoop flink te stimuleren of trek je het een stuk breder? Probeer het social media beleid van je evenement te zien als een drie-gangen diner, waarbij het hoofdgerecht je evenement zelf is. Het voorgerecht de teaser en bij het nagerecht houd je de community warm.

Social Media Voorgerecht

Veel organisaties starten hun social media beleid pas als ze merken dat ze hun target voor de kaartverkoop niet gaan halen. Dan ben je in feite al veel te laat! Want met schreeuwen dat mensen kaartjes moet kopen voor je event, kom je ook niet veel verder. Begin daarom op tijd met de promotie van je evenement, ongeveer zo’n twee à drie maanden van te voren. Post informatie over bijvoorbeeld sprekers, artiesten of workshops die worden gehouden. Mocht het programma nog niet vast staan, vraag dan aan je volgers wie zij graag zouden zien op je evenement. Naast dat je op zo’n post veel reacties kunt krijgen, doe je misschien ook nog inspiratie op.

Social Media Hoofdgerecht

Zoals we al zeiden is het hoofdgerecht het evenement zelf. Het is niet de bedoeling dat je dan met je social media rustig aan kan doen. Integendeel zelfs, mensen die geen kaartje hebben of thuisblijvers, zijn natuurlijk ook nieuwsgierig hoe het er aan toe gaat. Maak daarom foto’s van het evenement en deel ze op social media. Zorg er ook voor dat je publiek makkelijk foto’s en updates kunnen delen door een check-in te creëren of mensen op de hoogte te stellen van een hashtag. Natuurlijk kan je ook een deel van je promotie uit handen geven, door bloggers uit te nodigen. Zij kunnen live verslag doen van je evenement en inhoudelijke informatie delen. En als ze niet ter plekke verslag doen, kunnen ze altijd nog een toffe review schrijven die ze achteraf plaatsen.

Social Media Nagerecht

Als je evenement eenmaal achter de rug is en de stress verdwenen, ben je nog niet van social media af. Want nu is het belangrijk om de aandacht vast te houden en de community warm te houden. Heb je beeldmateriaal van het evenement of heb je misschien wel een aftermovie laten maken, dan is het essentieel dat je die natuurlijk deelt. Ook niet geheel onbelangrijk is om de artiesten of sprekers te bedanken via social media. Natuurlijk heb je dit al lang in real live gedaan, maar via social media zijn al je volgers er ook van op de hoogte en geef je ze de gelegenheid om zelf een bedankje te sturen.

Kortom, zorg ervoor dat je de aandacht van je community vast houdt en dat ze op hoogte blijven van alle ontwikkelingen. Dat maakt het ook een stuk eenvoudiger om je toekomstige evenementen te promoten.